Ceremoniemeester loopt weg om wat te regelen

Een dag uit het leven van een weddingplanner…

Foto’s: Karin Keesmaat van Kijk-Kunstfotografie

 

Zonder dat we het hadden afgesproken, heeft fotograaf Karin Keesmaat vastgelegd wat ik tijdens een bruiloft doe. Ben je nieuwsgierig hoe ik aan bijna 17.000 stappen kom tijdens een bruiloft? Scroll dan vooral door en dan laat ik je zien wat ik allemaal deed tijdens de bruiloft van Niels en Matthijs.

Start van de dag

Ceremoniesetting Kasteel De Haere bomenlaan

Ceremoniemeester loopt met veel spullen weg bij de trouwambtenaar

Welkomstbord Kasteel De Haere

Al voordat ik naar de locatie ging waar ik de ceremoniesetting ging stylen, had ik er al een paar taken op zitten. Vlak na het opstaan stuurde ik een paar appjes naar leveranciers om te controleren of ze geen problemen hadden (ziek, kapotte auto, verslapen…). Vervolgens vulde ik mijn auto met mijn SOS-koffer, cilindervazen met kaarsen en paraplu’s. En daarna werd mijn auto bomvol, omdat ik twee gouden zuilen ophaalde en ballonnen.

Bij het hotel aangekomen waar Niels en Matthijs verbleven, gingen mijn assistent Judith en ik in gesprek met de koetsier en zijn vrouw. Even afstemmen over het hoe en wat (draaicirkel van de koets met paarden, parkeerplaats van de vrachtwagen, enzovoort). Vervolgens ontmoetten we Niels en Matthijs. Even recht in de ogen kijken of alles goed ging en kijken of we nog iets konden betekenen. De hairstylist en visagist waren al druk bezig, de fotograaf en videograaf legden alles vast en ook verder liep alles op rolletjes, dus mijn assistent kon naar de trouwlocatie. Nadat de bruidegommen waren aangekleed, konden ze in de koets stappen voor hun fotoshoot.

Tijdens hun fotoshoot zorgden mijn assistent en ik ervoor dat de locatie nog mooier werd, dan hij al was. De ceremoniesetting werd opgesteld in de bomenlaan voor het kasteel en het welkomstbord kwam bij de brug te staan. Dus zuilen plaatsen, vazen vullen met water en bloemen, linten aan de stoelen maken, cilindervazen met kaarsen plaatsen, naamkaartjes en bellenblaasjes op de stoelen, eucalyptus aan het welkomstbord en een witte loper, waar ik op het laatste moment het plastic vanaf haalde. En we controleerden of de geluidsinstallatie goed werkte, want vaak is er geen bode van de gemeente bij een externe locatie (op het stadhuis is de bode gastvrouw/-heer en bedient de geluidsinstallatie).  

Ontvangst van de gasten

Ceremoniemeester wijst waar de gasten naar toe moeten

Ceremoniemeester spreekt de gasten toe

Ceremoniemeester gaat naar de gasten toe nadat de koets is aangekomen

Ondertussen druppelden de eerste gasten binnen en had ik contact met de koetsier en zijn vrouw over het moment van aankomst van het bruidspaar. Alle gasten kregen te horen wat van hen verwacht werd en zij stelden zich op langs de route van de koets. Onder luid applaus van de gasten werd het bruidspaar ontvangen. Daarna nam ik de groep gasten mee naar de plek van de ceremonie waar zij plaats namen, terwijl het bruidspaar even in het kasteel bleef.  

De ceremonie

Ceremoniemeester loopt met de bruidegommen naar de ceremonie

Ceremoniemeester bedient de muziek tijdens de ceremonie

Ceremoniemeester loopt met bruidsjonker aan de hand

Alle gasten zaten klaar en ik haalde het bruidspaar op. Terwijl de ceremonie werd voltrokken door de trouwambtenaar, samen met familie en vrienden, hield ik in de gaten of alles goed ging. Ondertussen bediende ik de geluidsinstallatie. In dit geval werkte de microfoon niet goed, dus moest ik ingrijpen. Daarna kwam mijn assistent weer terug van het versieren van de tent met lampionnen en kon zij de geluidsinstallatie bedienen. Want op het moment van het uitwisselen van de ringen, haalde ik de bruidsjonker op uit het kasteel (wat deed hij het fantastisch!). Je ziet me zeggen: “Kijk eens, daar zijn Niels en Matthijs! Ga maar naar ze toe!”  

Proosten en taart

Ceremoniemeester legt haar assistent uit wat er moet gebeuren

Menukaart en naamkaartje

Ceremoniemeester steekt de kaarsen van de dinertafel aan

Na de ceremonie lieten Niels en Matthijs bruidsduiven op vanaf het bordes. De duiven had mijn assistent net voor de ceremonie al naar boven gebracht. Vervolgens gingen ze naar beneden. Daar kreeg iedereen een glas Prosecco en toostten we op het bruidspaar. En ondertussen maakte Karin Keesmaat een groepsfoto vanaf het bordes.

Daarna was het tijd voor taart! Na het taart eten en feliciteren zorgde ik ervoor dat groepjes werden opgehaald om foto’s mee te maken. Ook vertelde ik de gasten die een photobooth verzorgden, waar ze de booth op konden stellen. Ondertussen was mijn assistent al druk met het opruimen van de ceremoniesetting en stylen van de dinertafel. En o ja, de eerste van drie vrouwen kwam vragen of ik vlekken uit haar jurk kon krijgen. Dus haar hielp ik ook even (en tijdens het diner de andere twee). En niet te vergeten, het paard van Matthijs werd gebracht om samen met hem op de foto te gaan. Dus dat regelde ik ook nog even tussendoor, net als de taart voor de begeleiders van het paard.  

Het diner en het feest

Buiten dineren bij Kasteel De Haere

Ceremoniemeester is in gesprek met de bruidegom

Kasteel De Haere tijdens het bruiloftsfeest

Na het vertrek van mijn assistent deed ik de spullen van de ceremonie in de auto en maakte ik de tafelstyling af door de menukaarten en naambordjes op de borden te leggen en de kaarsen aan te steken. Ook controleerde ik of de beamer en het geluid het deden voor een presentatie van de moeder van bruidegom Matthijs en het spelen van een muziekstuk. 

Na overleg met de catering begeleidde ik de gasten naar hun plek aan tafel en ging het bruidspaar even naar het kasteel. Terwijl de zus van een van de bruidegommen een stuk speelde op haar saxofoon, kwam het bruidspaar aangelopen en nam plaats aan tafel. De gasten waren heerlijk aan het eten en ik zorgde ervoor dat alles voor het feest klaarstond. De vazen met bloemen op de juiste plek, de ballonnen verdelen over de ruimtes en het verzorgen van de cadeautafel.

Tussen de gangen door overlegde ik met Matthijs, een van de bruidegommen en had de regie over de speeches. Dit doe ik altijd in overleg met de catering of het bedienend personeel. Dan kunnen zij eerst de borden uithalen, vervolgens komt een speech en daarna kunnen zij weer een nieuwe gang inzetten. En ook check ik tussendoor bij de gasten of zij het naar hun zin hebben. Tussendoor kwam ook de DJ aan, die even met mij ging overleggen en alles klaar ging zetten voor een knalfeest. Ook testten we samen de beamer en het geluid. En wel voor een heel spannend moment: Niels, de andere bruidegom, had namelijk een nummer ingezongen in de studio. Later op de avond werd het vertoond, spannend!

Ondertussen kwam het tijdstip dichterbij waarop de extra gasten voor het avondfeest zouden komen. De Prosecco stond buiten voor hun klaar en de gasten kwamen druppelsgewijs aan. Niels en Matthijs ontvingen elke gast zelf en gaven een glas Prosecco. Ik pakte de cadeaus aan en bracht ze weg. Nadat alle gasten binnen waren, verzocht ik ze naar de feestzaal te gaan. Daar kwam het muzieknummer van Niels op het grote scherm en het feest barstte los. Dat was voor mij het moment om de spullen buiten op te gaan ruimen. Nadat dat klaar was, zette ik de bedankjes klaar en nam de cadeaus mee naar het hotel van het bruidspaar om ze daar op hun hotelkamer te zetten. De sleutel bracht ik terug naar het bruidspaar en ik kreeg van beiden tegelijkertijd een zoen op mijn wang.

 

Bijna 17.000 stappen verder… Wat een dag! Tevreden kijk ik erop terug, want de sfeer was fantastisch en het bruidspaar was helemaal tevreden!  

 

Naamloos-1
NEEM CONTACT OP
Geen reacties

Reageren