Bruiloft Maren en Tim Alvafotografie ceremoniesetting met gasten

In drie stappen naar een gastenlijst zonder gedoe

Verschillende bruidsparen heb ik geholpen met het samenstellen van hun gastenlijst. Soms is het maken van zo’n lijst een enorme uitdaging en anderen schudden het zo uit de mouw. Toch is het belangrijk dit al te doen, voordat je de locatie uitkiest. Er is zoveel van afhankelijk! Ook is het van belang te weten wat jullie budget is, want op basis daarvan kun je ook de lengte van de gastenlijst bepalen. Zorg dat je weet hoeveel budget jullie per persoon hebben, voor zowel de daggasten als de feestgasten.

 

Bij een bruiloft in Nederland komen gemiddeld 120 gasten. Bij de ene bruiloft zijn de hele dag 30 gasten aanwezig en bij een andere bruiloft 330. Deze aantallen lopen dus heel erg uiteen. Maar hoe bepaal je nu wie er bij jullie mooie dag aanwezig mogen zijn?

 

Bruid danst Foto: Wianda Bongen Photography

Foto: Wianda Bongen Photography

 

Vroeger was het zo dat de bruiloft de gelegenheid was twee families bij elkaar te brengen en te vieren dat het stel getrouwd was. Dit gebeurde vaak in het dichtstbijzijnde hotel, restaurant of zaaltje. De gastenlijst was de verantwoordelijkheid van de ouders van de bruid, omdat ze voor alles betaalden. Tot ongeveer de jaren zeventig was het gebruikelijk dat de ouders van de bruid de hele bruiloft betaalden. Dit was één van de redenen waarom ouders vroeger vaak minder blij waren met dochters dan met zonen.

 

Maar de tijden zijn veranderd. Heel vaak betalen ouders wel iets mee aan de bruiloft, bijvoorbeeld de jurk of het pak. In de meeste gevallen worden de belangrijkste beslissingen door de bruid en bruidegom zelf genomen. Toch gebeurt het vaak dat ouders vasthouden aan de traditie dat de gastenlijst meer over hun vrienden, dan de jouwe gaat. Vertel ze dan dat de mensen die jij nauwelijks kent, het niet leuker maken of dat je graag een intieme bruiloft wilt. Vind je dit moeilijk om te bespreken? Als je een locatie met beperkte capaciteit hebt gekozen of je hebt een beperkt budget, dan is de reden makkelijk uit te leggen. Het is onmogelijk al hun extra gasten uit te nodigen.

 

Bruiloft Maren en Tim Alvafotografie bruidspaar loopt heuvel op met gasten Paviljoen Puur

Foto: Alvafotografie

 

Wie moet ik toevoegen aan de gastenlijst van mijn bruiloft?

Begin dus eerst met de volgende drie stappen:

  • Bepaal jullie budget en maak een onderverdeling.
  • Kijk hoeveel geld jullie per persoon willen besteden (wordt het een eenvoudige maaltijd of een zeven gangen diner, kiezen jullie voor binnenlands of buitenlands gedestilleerd, komt er een echte bruidstaart of bestellen jullie taart bij de Hema, luxe hapjes of alleen uit de frituur).
  • Bekijk welke locatie(s) jullie willen en pas daar het aantal gasten op aan. Of bepaal eerst het aantal gasten en zoek daar een geschikte locatie voor.

 

Foto: Bas Uijlings fotografie

 

De gastenlijst kun je onderverdelen in de onderstaande categorieën. Wanneer je het moeilijk vindt een schifting te maken of wanneer het budget het niet toelaat iedereen uit te nodigen, dan maak je een A- en B-lijst: A voor gasten die erbij móeten zijn en B voor mensen die erbij mogen zijn wanneer het budget en de locatie het toelaten. Op de A- lijst komen in ieder geval de gasten die een rol gaan spelen in jullie toekomstige toekomst samen. Dus niet mensen die je een jaar geleden hebt gesproken en die je na de bruiloft waarschijnlijk weer een jaar niet gaat spreken.

 

De categorieën kun je als volgt indelen:

 

  • Directe familie

Begin met je ouders, schoonouders, opa’s en oma’s, broers en zussen, hun partners en hun kinderen.

 

  • Tantes, ooms, nichten en neven

Schrijf de familie op die je regelmatig ziet, het liefst ook bij je thuis.

 

Vrienden dansen bij bruiloft

Foto: Jacqueline Sibon

 

  • Vrienden

Begin met je beste vrienden. Denk vervolgens aan vrienden waarmee je regelmatig mee afspreekt: vrienden vanuit je schooltijd, buren waar je mee borrelt of vrienden waarvan je denkt dat het ontzettend gezellig is, wanneer die op jullie bruiloft komen.

 

  • Verre familie

Wanneer je goed contact hebt met familie die ver weg woont, is je bruiloft een mooie gelegenheid ze weer te zien. Hierbij geldt dat wanneer je moet selecteren vanwege het budget, je dan kijkt of je vrienden belangrijker zijn, dan verre familie.

 

  • Collega’s

Afhankelijk van hoe lang je voor het bedrijf werkt, wil je misschien je collega’s en je baas uitnodigen voor je bruiloft. Mocht je in een kleine kantooromgeving werken en het gevoel hebben dat je sommige collega’s niet uit kunt nodigen zonder de anderen, neem dan in overweging ze allemaal uit te nodigen voor het feest.

 

The Great Room W Amsterdam feest weddingplanners

Foto: Studio Phylicia

 

  • Partners

Wanneer je iemand uitnodigt, is het niet vanzelfsprekend dat de partner ook is uitgenodigd. Op de envelop zet je wie precies is uitgenodigd en desnoods laat je in de brief van de ceremoniemeester refereren aan wat op de envelop stond. Helemaal wanneer het budget krap is, laat je alleen de partners komen waarvan je weet dat het om een langdurige relatie gaat.

 

  • Vrienden van je ouders

Wanneer je een warme band hebt met vrienden van je ouders, is het erg leuk ook hen uit te nodigen. Zo kunnen je ouders ook na de bruiloft met hen nagenieten.

 

Bruid spreekt kinderen aan, Bruiloft Kim en Ronald, foto Two Sparkle Photography

Foto Two Sparkle Photography

 

  • Kinderen

Of kinderen wel of niet aanwezig mogen zijn bij je bruiloft, bepaalt voor een deel de sfeer tijdens de bruiloft. Voor sommige bruidsparen is het geen vraagstuk en is het gelijk al duidelijk dat ze welkom zijn, bijvoorbeeld wanneer het bruidspaar zelf kinderen heeft. Anderen vinden kinderen misschien wel leuk, maar willen dat hun bruiloft alleen voor volwassenen is. Met de verklaring dat alle ouders wel een dag of avond uit met elkaar verdienen, is het voor hen acceptabeler om oppas te regelen.

 

Maak in ieder geval op de envelop duidelijk of je de familie uitnodigt of dat alleen bepaalde personen zijn uitgenodigd. Zo is helder of alleen je collega wordt uitgenodigd of ook zijn of haar partner en is ook duidelijk of kinderen welkom zijn.

 

Veel succes met het maken van de lijst!

 

 

Naamloos-1

NEEM CONTACT OP
Geen reacties

Reageren