Tien tips waarmee het maken van een tafelschikking een eitje wordt

Waarschijnlijk is het één van je laatste taken: het maken van een tafelschikking voor het diner. Veel bruidsparen worstelen hiermee: wie hoort waar te zitten, Oom Henk heeft ruzie met Tante Jannie en waar zetten we de eeuwige vrijgezel bij aan tafel?

 

Wanneer jullie een dinerbuffet hebben voor zo’n 25 gasten, is het maken van een tafelschikking niet nodig. Het is juist leuk dat je bij een buffet soms op een andere plek kunt zitten. Maar wanneer je zo’n 50 gasten hebt voor een uitgeserveerd diner, dan is het heel fijn dat iedereen een aangewezen plek heeft. Mensen vinden het prettig van tevoren te weten waar ze horen te zitten en dat er goed over nagedacht is. Voor degene die het diner uitserveert, is het prettig te weten wie wat van het menu heeft gekozen en waar deze mensen zitten. Zo kunnen ze ook rekening houden met mensen met speciale diëten en vegetariërs.

 

Foto: Kijk-Kunst fotografie Styling: Stralend Middelpunt

Foto: Kijk-Kunst fotografie
Styling: Stralend Middelpunt

 

Hieronder volgen tien tips waarmee het maken van zo’n tafelschikking makkelijker wordt.

 

  • Begin op tijd met het maken van de tafelschikking. Er zijn bruidsparen die de avond voor de bruiloft nog bedenken wie waar gaat zitten en dit kan stress veroorzaken. Zorg ervoor dat het schema minimaal een week van tevoren klaar is. Laatste wijzigingen kunnen natuurlijk nog doorgevoerd worden, maar dan staat de basis.

 

  • Deel de gastenlijst in op categorie: jouw vrienden, de vrienden van je partner, gezamenlijke vrienden, jouw familie, de familie van je partner, jouw gezin, het gezin van je partner, enzovoort. Dit maakt het indelen makkelijker.

 

Foto: Eppel Styling: Stralend Middelpunt

Foto: Eppel
Styling: Stralend Middelpunt

 

  • Wanneer je meer visueel ingesteld bent, teken dan cirkels of rechthoeken op een groot vel papier (welke vorm hebben de tafels en hoeveel personen kunnen eraan zitten?). Neem post-its en schrijf daar de namen op. Zo kun je schuiven met de tafelschikking. Dit werkt ook goed in Excel.

 

  • Jullie nemen plaats aan de hoofdtafel. Eén manier om dat te doen, is dat jullie met de rug naar de muur zitten, met niemand voor jullie. Het bruidspaar zit dan in het midden met de ouders aan weerszijden en kijken goed de zaal in. Wat ook gebruikelijk is, is aan een tafel te zitten, waar jullie iedereen goed kunnen zien en waar jullie aan gaan zitten met ouders, eventueel opa en oma, getuigen en gezinsleden om jullie heen. Wanneer je ouders gescheiden zijn en het niet prettig vinden bij elkaar aan tafel te zitten, dan kun je elke groep ouders een eigen tafel geven met naaste familie en/of vrienden.

 

 

Gestylde tafel bij Het Koelhuis: fotograaf Karin Keesmaat van Kijk-Kunst bruidsfotografie

Foto: Kijk-Kunst fotografie
Styling: Meesterlijk Geschikt en Stralend Middelpunt

 

  • Er zijn geen vaste schema’s voor de tafelschikking. Vaak zit de bruid links van de bruidegom en de ouders tegenover elkaar met man-vrouw afgewisseld. Maak de tafelschikking in ieder geval zo, dat iedereen zich er prettig bij voelt. Hou er rekening mee dat gasten zich het prettigst voelen, wanneer ze iemand kennen, ook de vrijgezelle gasten. En kennen ze helemaal niemand, hou dan rekening met de interesses van je gasten en zorg ervoor dat ze in de buurt zitten van iemand met dezelfde interesses. Wanneer je het niet zeker weet, overleg het dan even.

 

  • Een andere mogelijkheid is dat jullie aan iedere tafel één of twee plekken vrijhouden en dat jullie jezelf geen vaste plaats hebben. Dan kunnen jullie tijdens het diner wisselen van plek en met iedereen praten. Jullie kunnen ook de gasten die jullie graag bij elkaar laten zitten, een vaste tafel geven en de overige gasten zelf laten kiezen.

 

Foto: Madame Poppy Styling: Love & Memories met hulp van Stralend Middelpunt

Foto: Madame Poppy
Styling: Love & Memories met hulp van Stralend Middelpunt

 

  • Sommige gasten kunnen het echt niet met elkaar vinden. Het laatste wat je wilt, is ruzie tijdens de bruiloft. Plaats ze dan een stuk uit elkaar.

 

  • Zet vrienden van je school bij elkaar aan tafel. Een bruiloft is dè gelegenheid met elkaar bij te kletsen.

 

  • Wanneer jullie veel kinderen hebben uitgenodigd, zet ze dan bij elkaar aan een speciale kindertafel. Vaak hebben zij een ander menu en willen graag iets anders doen nadat ze hebben gegeten. Wanneer jullie maar een paar kinderen hebben uitgenodigd, zet ze dan bij hun ouders en zorg voor iets leuks om tussen het eten door te doen. Zie ook mijn blog over kindervermaak.

 

Foto: Kijk-Kunst fotografie Styling: Stralend Middelpunt

Foto: Kijk-Kunst fotografie
Styling: Stralend Middelpunt

 

  • Er zijn verschillende manieren om gasten te laten weten waar ze zitten: door kaartjes of iets anders leuks met de namen bij ieder bord te plaatsen. Gasten kunnen vervolgens hun eigen plek vinden, of ze worden erbij geholpen door de ceremoniemeester en/of assistenten. Wat ook kan, is een overzicht maken van de tafelschikking, die vervolgens bij de ingang van het restaurant staat. Iedereen kan dan zelf kijken op het bord waar ze zitten. Wat ook kan is een lijst bij de ingang van het restaurant plaatsen met hierop de namen op alfabetische volgorde met het tafelnummer dat erbij hoort. Op de tafels staan tafelnummers en ze mogen vervolgens zelf weten waar ze aan die tafel gaan zitten.

 

En twijfel je nu nog hoe je het moet aanpakken? Ga vooral op je gevoel af… Je zult zien dat je gasten zich prima vermaken tijdens jullie diner.

 

Naamloos-1

NEEM CONTACT OP

 

Geen reacties

Reageren